as3 employment Når mindfulness gør en forskel

Work&Care i Vejle har succes på deres mindfulness forløb. De oplever 100% tilfredse borgere, fordi deres rådgivning og hjælp virker. Anette Nielsen og Henriette Weisbjerg Roslev er to af de borgere, som har fulgt forløbet i Vejle. De fortæller her om deres udfordringer, deres forløb og deres personlige udvikling.

Et stort arbejdspres og et dårligt arbejdsmiljø ramte en aften Henriette Weisbjerg Roslev med en voldsom kraft.

”Jeg var taget til fest med kollegerne den aften, da jeg pludselig fik synsforstyrrelser. I første omgang tænkte jeg, at det måske var min migræne, men senere, efter en kollega havde kørt mig hjem fra festen, begyndte jeg at tale sort og kunne ikke huske navnene på mine to børn”.

Henriette bliver kørt på sygehuset i Vejle, hvor hun bliver undersøgt og scannet. Lægerne konstaterer, at der er tale om en belastningsreaktion. Eller med andre ord: stress.

”Når jeg ser tilbage på tiden forud for mit kollaps, kan jeg godt se, der var symptomer som dårlig balance og dårligt syn. Det kom ligesom i bølger, men jeg tænkte, at alt var under kontrol. Det var det så ikke,” konstaterer hun nøgternt.

Tilbage til job

Efter sygemeldingen er hun til en rundbordssamtale med arbejdsgiveren og Jobcentret Vejle, hvor de taler om, hvordan hun kan vende tilbage til arbejdet. Det er ved den lejlighed, hun får tilbudt at deltage på mindfulness-forløbet hos AS3 Work&Care.

”Jeg havde snuset lidt til mindfulness, så jeg tænkte, at det kunne gavne mig og gik ind til det med et åbent sind,” fortæller hun.

Henriette, som er halvvejs i forløbet, er generelt rigtig positiv, og synes, det er rart at møde ligesindede, der umiddelbart forstår hende.

”Min største udfordring er, at jeg tænker for meget. At tankerne overmander mig. Så kommer jeg ind i et tankespind, hvor jeg fører en indre monolog for eksempel om mit arbejde, hvor jeg opsætter forskellige scenarier om, hvad jeg skulle have gjort, hvad jeg skulle have sagt og i den dur,” fortæller hun om den konkrete måde, stressen udmønter sig.

Det kræver træning og disciplin

Det er når tankemylderet tager fat, at Henriette kan gøre brug af de øvelser, hun lærer hos psykolog Randi Hvid Poulsen.

”For eksempel de visualiseringsøvelser og den meditation, vi arbejder med, er rigtig gavnlige for mig. Det virker, så jeg kan fastholde nuet og stoppe tankespindet,” forklarer hun.

I begyndelsen er hun frustreret over at øvelserne virker de 2½ time, hun er hos Randi, men ikke derhjemme. Hun kan ikke finde den samme ro. Randi forklarer hende, at det er som med så meget andet. Hun må træne.

”Det gav god mening og ny motivation, og i dag har jeg en stærk disciplin. Én gang om dagen sætter jeg den lydfil på, som Randi har sendt, hvor hun guider mig gennem en såkaldt til-stede-øvelse og en længere meditation, og det hjælper mig” slutter Henriette, der i dag er tilbage på jobbet. 

I en lang periode er smerterne det eneste, hun mærker. Det hun er optaget af og det, der dominerer hendes liv.

Kort fortalt bliver Anette Nielsen opereret i maj 2016. Det er ryggen, det er galt med. Den er skæv. En skive mellem to ryghvirvler er slidt. Hospitalet gendanner den nedslidte skive, og der bliver sat to skruer i på hver side af rygsøjlen så ryggen bliver stiv. Hun kan ingenting på det tidspunkt, og hendes håb er, at hun med operationen vil få et bedre liv. Men sådan går det desværre ikke helt.

Håbet om at vende tilbage til arbejdet lider skibbrud. Smerterne er for voldsomme, og fysisk er hun stækket. Da hun får det lidt bedre i november 2016, får hun tilbudt et praktikforløb på den skole, hvor hun arbejder. 2 timer om dagen og senere 3, men det dræner hende fuldstændig. Hun kan hverken sidde, stå eller gå ret langt, fordi det gør ondt i ryggen, nervesystemet er i alarm og hendes ben syrer til.

Op til påsken i 2017 bliver hun opsagt. Skolen ser ingen positiv udvikling og tvivler på, at hun nogensinde kan vende tilbage til sit job.

”På det tidspunkt røg jeg helt ned i kulkælderen. Arbejdet var jo mit håb. Det betød også noget for mig socialt, og jeg isolerede mig mere og mere. Jeg havde ingen energi og mit selvværd og min selvtillid røg sig en tur,” fortæller Anette Nielsen.

Dagbogen

I forbindelse med sygemeldingen tilbyder sagsbehandleren på Vejle jobcenter hende et mindfulnessforløb hos AS3 Work&Care. På forløbet er der blandt andet undervisning i psykoedukation og værdiarbejde, ligesom deltagerne lærer konkrete øvelser, som de også skal arbejde med derhjemme. I den sammenhæng bliver Anette Nielsen bedt om at skrive dagbog.

”Det var virkelig svært for mig, når underviseren var inde på noget om accept. Og da jeg skulle føre dagbog, røg jeg helt ned. Jeg kunne jo læse i dagbogen, hvor dårligt jeg havde det. Den fysiske smerte, men også den mentale,” fortæller hun synligt påvirket af erindringerne.

Alligevel begynder hun at arbejde med accept og erkendelse af tingenes tilstand. Og fysioterapeut Maria Bjørn Langer beder hende om mindst én gang om dagen at gøre noget, der er godt for hende. ”Jeg begynder at mærke mig selv og ikke kun mine smerter. Jeg får mere styr på mine begrænsninger og behov, og jeg køber garn og begynder at sy patchwork, strikke og læse igen,” fortæller hun.

Det at have været under så stærkt et pres i så lang tid har også udløst en stresstilstand hos Anette Nielsen, som hun får sat fokus på.

”Det hele kører jo rundt i hovedet på mig. Også om natten. Jeg vil det hele, men kan ikke noget. Jeg er opdraget til, at man skal arbejde, men jeg kan ikke en skid,” siger hun med en tydelig frustration i stemmen. ”Øvelserne jeg har lært på forløbet – meditation, yoga og åndedrætsøvelser – giver mig ro, og jeg har lært at standse tankemylderet på den måde. Jeg mærker tydeligt, at det går den rigtige vej,” siger hun og tilføjer: ”Nu er mit mål igen at komme i arbejde”.

Anette Nielsen udtrykker flere gange sin taknemmelig for den støtte, hun har fået af sin socialrådgiver på Jobcenter Vejle, Hospitalet i Fredericia, Smerteklinikken i Give, hvor hun snart skal på et 12 ugers kursus og AS3 Work&Care.

 

Fakta

Hvorfor arbejder vi med mindfulness? Fordi borgeren gennem vedholdende træning kan blive mere bevidst om og acceptere og tåle de svære og ubehagelige tanker, følelser og fornemmelser som eksempelvis stress og kroniske smerter kan medføre, og fordi det er evident, at mindfulness: sænker blodtrykket, øger immunforsvaret, sænker puls-/stofskifte, reducerer stress, sænker bekymringer, øger søvnkvaliteten og mindsker smerteoplevelsen.