gode råd til din jobsøgning Sociale medier – et ”must” i din jobsøgning

De sociale medier er værd at bruge energi på, når det drejer sig om jobsøgning – både som jobsøger og virksomhed.

I løbet af de seneste år har de sociale medier været med til at forandre og videreudvikle måden, vi kommunikerer og interagerer med hinanden på. Det gælder også inden for jobsøgning. Faktisk er det næste blevet et ”must” i jobsøgningen i dag.

De sociale medier kan anvendes til mange forskellige formål som fx at offentliggøre eller diskutere indhold og aktuelle emner. Et andet formål er, at de sociale medier også har udviklet sig til at være stedet, hvor det næste potentielle job kan findes. Som jobsøgende er det værd at vide noget om, hvordan du passer på dit omdømme og fremstiller dig, hvilke sociale medier der bedst egner sig til jobsøgning, samt hvordan du anvender medierne til at opnå dine mål. 

Værd at vide
For at effektivisere din jobsøgning skal du være klar over, hvilke sociale medier der egner sig bedst sammen med din målsætning. Ønsker du at indgå i et professionelt netværk, hvor indholdet er erhvervsrettet, så er LinkedIn det rette medie. På LinkedIn har du mulighed for at synliggøre dig overfor virksomheder samt udvide dit netværk på tværs af faglighed, uddannelse og branche. Som jobsøgende kan det være svært at finde de rette oplysninger om virksomheder. På LinkedIn kan du med fordel søge efter informationer om de virksomheder, som interesserer dig og samtidig finde inspiration til egen kommunikation og markedsføring. Et godt tip er synlighed og god adfærd, således at du danner nye relationer og udvider dit netværk. Et eksempel på god adfærd og synlighed er, at du er troværdig og løbende opdaterer din profil.

Vælger du at anvende Facebook, skal du også her være opmærksom på, hvad der er effektivt i forhold til jobsøgning. Ved at ”synes godt om ” (like) virksomheder, bliver du automatisk en del af virksomhedens netværk. Det giver dig adgang til statusopdateringer, hvor du kan følge med i virksomhedens udvikling, og om de eventuelt søger nye kandidater til interessante stillinger. På Facebook findes der desuden adskillige grupper for jobsøgende, hvor der løbende kommer opdateringer om jobmuligheder og ledige stillinger. Det kan derfor være attraktivt at være medlem af en sådan gruppe.

Som socialt medie til jobsøgning kan du også anvende Twitter til at sende egne og læse andres opdateringer. På Twitter har du kun 140 tegn at gøre godt med. Du skal derfor være omhyggelig med at kommunikere de helt rigtige budskaber. Du er dit eget brand og efterlader dermed hele tiden indtryk, når du kommunikerer om dine kompetencer, faglighed eller person. På Twitter kan du også vælge at følge personer, der er interessante i forhold til dit eget fagområde. Du kan også her finde inspiration til egne beskeder. Et godt tip er at analysere hvilke hashtags, der er mest populære.

Andre sociale medier som YouTube og Instagram kan også bruges i din jobsøgning. Begge medier er mere visuelle og kan derfor bruges til at vise, hvem du er som person ved hjælp af billeder. Især YouTube kan være en fordel at bruge, da flere og flere virksomheder er begyndt at bruge video i deres screening af kandidater til et job.

Jobsøgning og sociale medier

Tips og tricks til sociale medier

Din adfærd på de sociale medier har stor betydning for, hvordan andre bedømmer dig herunder også en kommende arbejdsgiver. Derfor skal du vide, hvad du vil bruge de sociale medier til. Men ens for dem alle er, at man skal vise, hvem man er, sørge for at fremstå seriøs, motiveret samt vise sine faglige og personlige kompetencer.

Et godt trick er at sørge for, at der er overensstemmelse mellem de sociale medier, der bruges. Så en potentiel arbejdsgiver ikke på det ene medie ser én type og på et andet ser en anden type person. Så vil det være svært at vurdere, hvem der er den sande type og personlighed.

LinkedIn

  • Udfyld din profil korrekt. Du skal være detaljeret og omhyggelig med dine oplysninger
  • Brug tid på at udfylde punkterne: erfaring, uddannelse, frivilligt arbejde og kompetencer. Det er disse der fortæller noget om dig, når andre besøger din profil.
  • Du kan SEO (Search Engine Optimization) opdatere din profil således, at du kun anvender ord i din profilbeskrivelse, som hyppigt bliver søgt efter. Du kan bl.a. bruge Google Keyword Planner til at finde de bedste søgeord.
  • LinkedIn er et erhvervsrettet socialt medie. Det betyder, at du ikke skal dele eller offentliggøre materiale som, sjove videoer eller andet, der efterlader et dårligt eller forkert image af dig. Dine opdateringer skal være faglige og troværdige.
  • Et professionelt profilbillede er afgørende. Er du jobsøgende og har valgt at sende dit CV og ansøgning i forbindelse med en stilling, du har set på LinkedIn, så skal du være klar over, at rekrutteringskonsulenter følger med online. Et professionelt billede og indhold efterlader altid et godt førstehåndsindtryk.
  • Når du opdaterer din profil, er det en god ide at slukke for notifikationsknappen. Det kan virke forstyrrende for dit netværk, når de bliver ’spammet’ af dig på denne måde. Dette gøres under indstillinger.
  • Du skal ikke kommentere eller kritisere negativt i grupper. Husk på du er på LinkedIn for at skabe et netværk og være i dialog med andre.
  • Det er ikke velanset at spamme. Pas på med at sende anmodninger til personer du ikke kender. Hvis du sender en anmodning så husk at skrive en begrundelse for henvendelsen.

Facebook

  • Facebook er et privat og socialt medie. Så pas på med hvad du poster, ”liker” eller deler. Din kommende arbejdsgiver vil søge på dig i forbindelse med en rekruttering. Så billeder af fester og andre private ting kan være med til at give et negativt indtryk.
  • Det er vigtigt, at du har en plan for, hvordan du vil brande dig selv. Kend dig selv, kend din målgruppe.
  • Du kan begynde med at følge virksomheder, der interesserer dig. De ”poster” blandt andet jobopslag på deres profil.
  • På Facebook findes der en gemme-funktion. Når du søger på forskellige virksomhedsprofiler, kan det være værd at gemme annoncer, så du også kan læse dem senere.
  • ’Arbejde og Uddannelse’ funktionen bliver oftest undervurderet af mange. Funktionen bliver faktisk læst af hele 65 % af rekrutteringskonsulenterne (Forbes.com). Et godt tip er at udfylde funktionen og være detaljeret i forhold til faglighed og kompetencer.
  • Hvis du har en LinkedIn profil – så er det en god idé – at dit digitale CV er det samme på Facebook. Tilpas dit CV til den nævnte ’Arbejde og Uddannelse’ funktion på Facebook.
  • Bliv medlem og vær aktiv i relevante grupper, hvor der er opdateringer om ledige job.

Twitter

  • Et godt tip er at søge på og lave # (hashtags), der er relevante for din jobsøgning og dit fagområde. Eksempler på populære #: #Jobdk #dkjobs #arbejde #rekruttering #karriere #netværk
  • Et godt profilbillede er altid vigtigt. Du kan eventuelt anvende det samme billede, som du bruger på din LinkedIn og Facebook. Det er med til at give et sammenhængende helhedsindtryk af dig.
  • Et godt tip er at henvise til din LinkedIn profil ved at indsætte et link i dine tweets.
  • Dine tweets skal være korte og præcise – ingen bryder sig om at læse lange og snørklede tweets.
  • Det er godt at følge enkeltpersoner i virksomheder, du interesserer dig for. Du kommer endnu tættete på viden om de kompetencer, som virksomheden efterspørger.
  • Det er godt at gøre opmærksom på dig selv ved at tweete hyppigt om de kompetencer, du har.
  • Du gør også din person mere interessant ved at vælge at tweete om, at du dyrker sport, har en speciel hobby eller følger med i aktuelle hændelser i verden. 

Youtube

Lav en videoansøgning af dig selv og brug følgende tips:

  • Vær kortfattet og præcis. Forberedelse er nøgleordet. Kig i dit brutto-CV og vælg de kompetencer, som er vigtigst at få formidlet.
  • Vær autentisk. Virksomhederne vil netop gerne se og mærke din personlighed på en video så slap af og vær dig selv.
  • Overvej din påklædning. Tag det tøj på, som viser dig i en arbejdsmæssig sammenhæng.
  • Tal højt og tydeligt. Tal som stod du foran 10-15 personer.
  • Lys og støj. Du skal sikre, at du er i et oplyst rum, men undgå modlys. Der skal være ro, så modtageren kan høre dig højt og tydeligt.
  • Kropssprog. Tænk over dit kropssprog.
  • Udstyr. De fleste har en telefon eller en tablet, som optager i udmærket kvalitet.
  • Det behøver ikke være perfekt. Du skal naturligvis forberede dit indhold grundigt og sørge for et så optimalt set up som muligt,
  • Optag det flere gange. Du kan forvente at skulle optage det flere gange, før du bliver tilfreds.

Instagram

  • Find gode motiver, der viser dine interesser.
  • Sørg for at lave en god beskrivelse til billedet.
  • Brug # til at målrette billedet f.eks. by, en bestemt virksomhed, en jobtitel.
  • Tjek din profil for billeder, der kan misforstås af en arbejdsgiver.
  • Vis din personlighed f.eks. fritidsaktivitet.
  • Hold profilen opdateret.
  • Vær aktiv (men ikke overaktiv).

Få flere råd